Rynek Infrastruktury
W ramach projektu zostanie wdrożony nowy system informatyczny, umożliwiający sterowanie wyświetlaczami i odtwarzanie automatycznych zapowiedzi głosowych na stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia, a w przyszłości na wszystkich przystankach w węźle warszawskim. Na stacjach zamontowane zostaną nowoczesne tablice informacyjne i megafony. Wysłużone tablice paletowe na stacji Warszawa Wschodnia zostaną zastąpione czytelnymi wyświetlaczami LCD. Na stacji Warszawa Zachodnia i przystanku Warszawa Wola system informacji wizualnej zostanie zbudowany od podstaw – dotychczas tego rodzaju urządzeń tam nie było. Na stacjach Warszawa Wschodnia i Zachodnia oraz w ich obrębie zainstalowanych będzie łącznie ponad 100 wyświetlaczy różnego typu.
Nowością znacznie ułatwiającą pasażerom planowanie podróży będzie możliwość sprawdzenia aktualnych tablic odjazdów i przyjazdów pociągów w internecie. Projekt przewiduje także wykonanie nowego oznakowania stałego – tablic informacyjnych oraz planów schematycznych stacji i terenu przyległego, które umożliwią łatwiejsze poruszanie się i sprawdzenie, jak dojść do przystanków komunikacji miejskiej, dworców autobusowych i innych obiektów w okolicy.
W ramach realizacji projektu, dotychczasowa nazwa przystanku Warszawa Wola zostanie zmieniona na Warszawa Zachodnia – peron 8. Zlokalizowany tam peron jest odległy od budynku dworca Warszawa Zachodnia o ok. 250 m. Uporządkowanie nazewnictwa ułatwi poruszanie się pasażerom, udającym się np. w stronę lotniska w Modlinie. Wielu podróżnych przyjeżdżających na linię średnicową (np. na stację Warszawa Zachodnia) nie wie, że przystanek, z którego odjeżdżają pociągi w kierunku Modlina jest w obrębie tej samej stacji. Utrudnione jest też zakupienie jednego biletu – np. ze Skierniewic do Modlina. Zmiana nazwy przystanku pozwoli uniknąć tych komplikacji w przyszłości.
Przykładowe wizualizacje wyświetlaczy, które będą zainstalowane na stacji Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia:
Przykład: Wyświetlacz główny stacyjny odjazdów pociągów 9-wierszowy. Tego rodzaju wyświetlacze będą zainstalowane w przejściu podziemnym na stacji Warszawa Zachodnia, w jego rozszerzeniu na wysokości peronu 2 – nad kasami biletowymi. Z uwagi na rozmiar dostępnego miejsca będą one podzielone na równoległe wyświetlacze, obrazujące w sumie najbliższych 18 pociągów odjeżdżających i 12 przyjeżdżających.
Przykład: Wyświetlacz peronowy krawędziowy podwójny – będzie umieszczony na większości krawędzi peronowych. Na obu stacjach takich wyświetlaczy będzie 62.
Przykład: Wyświetlacz peronowy umieszczany prostopadle do wejścia na peron z zegarem i numerem peronu umieszczonymi poziomo – takie wyświetlacze umieszczone będą w tunelach na wysokości wyjść do peronów i wskazywały będą najbliższe pociągi odjeżdżające z danego peronu.
Przykład: Wyświetlacz peronowy wskaźnikowy – tego rodzaju wyświetlacze będą zastosowane na peronach obsługujących ruch podmiejski na stacji Warszawa Zachodnia – umożliwiają one wskazanie toru, z którego będzie odjeżdżał pociąg w danym kierunku i równocześnie wskazanie kilku następnych pociągów.